Utazás

Hasznos információk a repüléshez 😊

Poggyász

• Kézipoggyász (hátizsák): amit felviszünk a fedélzetre
  • Minden utas 1 darab kézipoggyászt vihet a fedélzetre, melynek a szemközti szék alá kell férnie, mint például egy kézitáska, laptop táska vagy egy kis méretű hátizsák.Méret: 40cm x 20cm x 25 cm!!!
  • Csomag: feladott csomag, bőrönd, ezt nem vihetjük fel a fedélzetre, hanem a gép aljában szállítják!
  • 10kg, méret: 55x20x40cm
  • 20kg, méret: max. 81x119x119cm (9.600Ft plusz)
  • Bármely a személyes engedélyezett feladott poggyászsúlyt meghaladó túlsúly után az utazás napján érvényben lévő tarifák alapján túlsúly díj megfizetésére vagyunk kötelesek. Az aktuális díjszabás 3,400 Ft/€10 per kg.

Mit lehet felvinni a repülőre?

A kézipoggyászba elsősorban azokat a dolgokat tegyük, amelyekre az utazás közben szükségünk lehet, a feladott poggyászt ugyanis csak a leszállás után kapjuk vissza újra. A legfontosabb dolgok listája:

• személyi és úti okmányok (útlevél, repülőjegy, beszállókártya)
  • pénz és bankkártya
  • mobiltelefon, laptop, tablet, fényképezőgép, kamera, nagyobb értékek
  • mobiltelefon töltő és egyéb töltők
  • könyv, újság
  • gyógyszer - ha szükséges, legyen hozzá orvosi igazolás is
  • szendvics, "túlélő" keksz, ropi, csoki
  • zsebkendő
  • meleg ruha, pulóver (a repülőgépeken előfordul, hogy túl hideg levegőt fúj be a légkondicionáló)

Lítiumos elemek, akkumulátorok, power bank repülőn szállítása

Amennyiben akkumulátorral, lítiumos, lítium-ionos cellával rendelkező mobiltelefont, laptopot, kamerát stb. viszünk magunkkal, akkor a tartalékakkumulátor vagy a powerbank kizárólag a kézipoggyászban, a fedélzeten szállítható és külön védelemmel kell ellátni a rövidzárlat esetére. Ehhez az eszközt az eredeti csomagolásába, esetleg műanyag zacskóba kell tenni, vagy más módon kell szigetelni a csatlakozókat.

Folyadék szállítása repülőn

A kézipoggyászban elhelyezhető folyadékokra nagyon szigorú szabályok vonatkoznak. Csak meghatározott folyadékok vihetők fel a repülőgép fedélzetére, amelyeknek biztonsági ellenőrzésen kell átesniük. Minden utas egyetlen átlátszó, újra zárható műanyag zacskót vihet fel a repülőre a kézipoggyászban. A zacskóban lévő folyadékoknak - ital, hab, krém, naptej, parfüm, illatszer - 100 ml-es vagy annál kisebb kiszerelésben kell lenniük. Minden egyéb folyadékot a feladott poggyászban kell elhelyezni.

Mit nem lehet felvinni a repülőre?

Általánosságban elmondható, hogy az éles, szúró- és vágóeszközöket, veszélyes tárgyakat, tűz gyújtására alkalmas eszközöket nem szabad a kézipoggyászba tenni, mert ezeket elkobozzák a biztonsági ellenőrzés során. Ezeket a tárgyakat, ha szükséges magunkkal vinnünk, mindenképpen a feladandó poggyászba kell rakni. A kézipoggyászba nem rakható termékek körét a 185/2010 EU rendelet 4C függeléke tartalmazza tételesen.

Repülés előtti check-in

A felszállási időpont előtt 2-2,5 órával találkozunk a repülőtéren! 4.00-4.30 között!!!

Fontos, hogy a csomagokon legyen rajta a név, cím, telefonszám, ha esetleg elveszne, könnyebben elérjenek minket. Legyen a kézitáskában biztonságos, de könnyen elérhető helyen az útlevél és a repülőjegy, ne a reptéren kelljen majd keresgélni, mert többször is szükség lehet rájuk.

Kivetítőkön mutatják a járatok listáját, ki kell keresni a sajátunkat - ügyelve arra, hogy ne csak a városnév, hanem a járatszám alapján is beazonosítsuk a gépet. Meg kell keresni a listán sorszámmal jelzett pultot. Egy járathoz általában több check-in pult is tartozik, bármelyikbe be lehet állni a sima jeggyel. A business class, elsőbbségi jegy és egyéb speciális utasok számára általában fenntartanak egy külön pultot, hogy ők gyorsabban tudjanak haladni, ezért oda csak ők állhatnak be. A check-in pultnál az úti okmányok ellenőrzését követően megkapjuk a boarding passt, vagyis a beszállókártyát, és itt adjuk le a feladandó poggyászt is. Lemérik, és felcímkézik, innentől kezdve erre nincs gondunk, majd érkezéskor kapjuk kézhez újra. A beszállókártyán már szerepelni fog az ülőhelyünk száma is. Indulhatunk is a repülőgéphez, illetve előbb a tranzitba.

Reptéri biztonsági ellenőrzés

Át kell jutni a biztonsági ellenőrzésen. Táblák jelzik, hogy merre kell menni, és ha megvan, itt is ki kell várni, míg sorra kerülünk. Ez zsúfolt kora reggeli és esti időszakokban, és hatalmas reptereken hosszan kígyózó sorokat is jelenthet, emiatt is fontos, hogy elég korán kimenjünk a reptérre. Általában ez az a pont, ahol el kell búcsúzni azoktól, akik kikísértek minket a reptérre, de nem utaznak velünk. Ennél tovább ők már nem jöhetnek. Ezen a részen már táblák is folyamatosan emlékeztetnek, de jó tudni is, hogy amikor sorra kerülünk, akkor a futószalagra helyezett nagy műanyag tálcákba kell majd pakolni a dolgainkat:

• hátizsákot,
  • kabátot, sálat, sapkát,
  • (nap)szemüveget,
  • (fémtartalmú) karkötőt, ékszereket, karórát, kulcsot,
  • sok esetben még a kardigánt is, és amennyiben kérik,
  • a cipőt/csizmát/bakancsot is.

A zsebekben sem maradhat semmi olyan, ami "sípolhat": az aprópénzt és a telefont is a tálcákba kell tenni, és a táskákból ki kell venni és látható helyre tenni a laptopot, táblagépet és egyéb elektronikai eszközöket. Ha fémcsatja van az övnek, azt is a tálcába kell tenni.

A tálcákba kell tenni egy zárható tasakba zárva mindent, ami folyékony halmazállapotú. Ennek szigorú szabályai vannak, egy tubus/tégely/kisüveg sem lehet 100 ml-nél nagyobb űrtartalmú, és összesen maximum 1 liter űrtartalmú folyadék vihető fel a fedélzetre. Érdemes inkább a feladott csomagba tenni az ilyen dolgokat, és csak a legszükségesebbeket a vigyük a fedélzetre. A 100 ml-es limit az üdítőkre is vonatkozik: 2-3-5 dl-es üdítőket sem lehet bevinni. Ezeket, ha idáig nem dobtuk ki, itt el fogják venni, ha még van bennük folyadék. A feladott poggyászra (tehát az a csomag, ami a gép rakterében utazik, nem a fedélzeten) ilyen szabály nem vonatkozik, abba nagyobb űrtartalmú krémeket, naptejet, stb. is tehetünk.

A biztonsági vizsgálat általában annyit jelent, hogy miután mindent a tálcákba raktunk, egy detektoros kapun kell átsétálni. Ha sípol, akkor valamit találtak, ha nem sípol, akkor rendben vagyunk, mehetünk tovább. Közben a csomagjaink is átmennek egy átvilágításos vizsgálaton, így az is át fog érni - nagyjából velünk egy időben.

A tranzit, avagy kisváros a reptéren

Amikor a biztonsági ellenőrzésen túl vagyunk, bejutunk a tranzitba. Üzletek, éttermek, Duty free shopok, újságosok és ajándékboltok várnak ránk ezen a részen. Ha időben kiértünk a reptérre, és zökkenőmentesen zajlott a check-in és a biztonsági átvilágítás, akkor sok esetben itt még van 30-40 percünk. Fontos azonban, hogy első dolgunk az legyen, hogy megnézzük valamelyik kivetítőn, pontosan melyik kapu (gate) tartozik a mi járatunkhoz, és mikor kezdődik a beszállás.

Ha van idő, akkor érdemes körülnézni a boltokban (még akkor is, ha egyébként nem akarunk vásárolni): általában szép, elegáns üzletekről van szó, olyan az egész, mintha egy külön kis város lenne itt. A reptéri üzletek általában elég drágák. Itt már nyugodtan vehetünk üdítőitalt is, ezt már nem fogják elvenni. Éttermek, kávézók, italautomaták is vannak.

A reptereken általában van WiFi, sokszor ingyenes, bár van, ahol regisztrációhoz kötik. Konnektorok és USB-aljzatok is vannak több helyen, így akár telefont is tudunk tölteni vagy bedughatjuk a számítógépet, stb. Mosdó is több helyen van, ezeket a szükségleteket is érdemes letudni felszállás előtt, itt azért kényelmesebb, mint fent a gépen.

Beszállás a repülőgépbe

A beszállás megkezdésére már ott kell lenni a kapunál, ezt egyébként általában hangosbemondón is bemondják. Ahogy megnyitják a kaput, az utasok többsége felpattan a helyéről és beáll a sorba, vagy már korábban kialakul a sor. Ennek általában nincs sok értelme, mert konkrét helyre adják a jegyeket, így nem lesz jobb helyünk attól, hogy hamarabb szállunk be a gépbe. A kisgyerekesek, a priority és egyéb extra szolgáltatást igénybevevők elsők között szállhatnak be, míg a többiek érkezési sorrendben.

Itt még egyszer vetnek egy pillantást az úti okmányokra, és leolvassák a beszállókártyát, majd mehetünk is a gépbe. Van, hogy folyosón (csápon) keresztül tudunk beszállni a gépbe, de van, hogy még buszozni, sétálni kell.

Beszálláskor általában egy stewardess vagy steward fogad minket. Gépenként változik, hogy itt is megnézik-e még a beszállókártyát, vagy nem, ezért jobb, ha továbbra is kéznél van, már csak azért is, hogy tudjuk, melyik helyre szól a jegyünk. Soronként számozzák a gépeket, egy soron belül pedig az egyes üléseket betűvel jelzik. Ha megvan a helyünk, akkor már csak el kell pakolnunk a dolgainkat, és készülhetünk a felszállásra. Könyvet, tabletet, üdítőt, stb. érdemes már most kivenni a táskából, hogy kéznél legyen majd. Kisebb táska, hátizsák elfér az előttünk lévő ülés alatt, a lábunknál is, nagyobb táskákat, kabátot, stb., fel kell tenni a felső poggyásztartóba. Ha esetleg már tele van a legközelebbi tároló, akkor mehetünk előrébb, hátrébb is, nem üléshez kötöttek a tárolók, sőt, ha sehova nem fér, akkor lehet, hogy a stewardess viszi majd el, és keres a csomagunknak helyet. Érdemes megjegyezni, hova tette.

Ha mindent elpakoltunk, leülhetünk. Be kell csatolni az övet, ehhez általában van egy kis tájékoztató is az előttünk lévő ülés hátlapján vagy a hátlapjára szerelt zsebben, de ha nem sikerül, akkor a légiutas kísérők segítenek. A kis tájékoztatólapon általában az is rajta van, hogy az elektronikai eszközöket fel- és leszállás közben nem szabad bekapcsolni, a mobil/okostelefont "repülési módba" kell kapcsolni,ha nincs rajta ilyen, akkor ki kell kapcsolni. Ha mindenki beszállt a gépbe, és elfoglalta a helyét, akkor a stewardessek megtartják a biztonsági információkról szóló tájékoztatójukat: a biztonsági öv becsatolásától kezdve a mentőmellény használatán át a vészkijáratok bemutatásáig sok hasznos információt elmondanak. Érdemes odafigyelni, általában elmondják az indulási/landolási ország nyelvén, és angolul is.

Ezután általában végigmennek a gépen, és ellenőrzik, hogy mindenki be van-e csatolva, a csomagok megfelelően vannak-e elhelyezve, fel vannak-e húzva a sötétítők az ablakokon, és ha valami nincs rendben, szólnak. Közben már a gép kezd kigurulni a kifutópályára, néha a kapitány is beszél pár mondatot az utasokhoz, majd ha minden rendben, következik a felszállás.

Érdemes rágózni, cukorkát szopogatni, valamit rágcsálni vagy egyszerűen csak nagyokat nyelni, hogy ne duguljon be a fülünk a nyomásváltozás miatt. Hányós típusoknak érdemes bevenni repülés előtt egy Daedalon tablettát vagy B6 vitamint. Pár percről van szó, viszonylag gyorsan eléri a gép a repülési magasságot, amit jeleznek is, akkor lehet ugyanis kicsatolni a biztonsági övet, és szükség esetén felállni, mosdóba menni, csomagokból kivenni ezt-azt, tabletet elővenni, stb.

A magasban már jó időjárás esetén semmi izgalomra nem kell számítani, ha turbulencia miatt rázósabb szakasz következik, akkor úgyis szólnak a stewardessek, és olyankor vissza is kell ülni a helyünkre, a biztonsági övet pedig be kell csatolni.

Egyszer szolgálnak fel ételeket. Ilyenkor az előttünk lévő ülésre szerelt kis asztalt le lehet hajtani, nem egy óriási hely, de megoldható az étkezés. Ha a repülőjegy ára nem tartalmazza az étkezést, akkor is lehet enni a gépen: megehetjük a saját elemózsiánkat, és vásárolni is lehet. A stewardessek végigvonulnak a gépen, és lehet tőlük pár túlélőfalatot venni: szendvicseket, csokikat, chipset, üdítőt - ezekről általában van egy kis brossúra az előttünk lévő ülés zsebében.

Evés-ivás-vásárlás után még általában begyűjtik a szemetet a légiutas kísérők, majd leszállás előtt 10-15 perccel már bemondják, hogy közeledünk, és lassan mindenkinek vissza kell ülni a helyére. Ilyenkor is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a felszálláskor. El kell pakolni az elektronikai eszközöket, nem lehet már mászkálni, és az ablak sötétítőket is fel kell húzni.

Leszállás után

Landolás után sem szabad még kicsatolni az öveket, bár ilyenkor már csak gurul a gép, még jó pár percbe beletelik, míg fel lehet állni a helyünkről. Ha megállt, akkor pittyen a kijelző, és kialszik a biztonsági övet jelző kis ikon, ilyenkor lehet felállni. Általában mindenki egyszerre mozdul, és egyszerre szeretné levenni a csomagját, felvenni a kabátját és elindulni az ajtó felé, így elég nagy tumultus alakul ki a folyosókon. Ilyenkor érdemes inkább ülve maradni, amíg a többség összeszedi magát, így kényelmesebb lesz a leszállás.

A repülés előtti check-in során feladott poggyászokat a "baggage claim" feliratot követve találjuk meg. Kivetítőn jelzik, melyik járathoz melyik futószalag tartozik. Körbe-körbe mennek a futószalagon a csomagok, ha véletlenül nem sikerül elsőre levenni a bőröndöt, nem kell megijedni, jön majd újra. Sok hasonló bőrönd és táska van, ezért érdemes valami megkülönböztető jelzést tenni a sajátunkra indulás előtt, akár csak egy színes szalagot a zipzárra, hogy könnyebben felismerhető legyen ilyenkor. Mindenképpen meg kell nézni, hogy tényleg jót vettünk-e le: a ráragasztott papíron szerepel a nevünk, így az alapján biztosak lehetünk benne, hogy nem valaki másnak a bőröndjét visszük magunkkal.

A repülés mindig izgalmas 😊

• Tóthné Benkő Mónika

Utazás

1. turnus

• indulás 2020. március 14. szombat 6:55    a Ryanair menetrend szerinti járatával Budapest repülőtérről

• érkezés Máltára  9:15-kor és transzfer a szállásra

• 2020. március 21. szombat transzfer a repülőtérre

• majd 9:40-kor indulás haza a Ryanair menetrend szerinti járatával

• érkezés Budapestre 12:00-kor

2. turnus

• indulás 2020. március 21. szombat 6:55    a Ryanair menetrend szerinti járatával Budapest repülőtérről
  • érkezés Máltára 9:15-kor és transzfer a szállásra
  • 2020. március 28. szombat transzfer a repülőtérre
  • majd 9:40-kor indulás haza a Ryanair menetrend szerinti járatával
  • érkezés Budapestre 12:00-kor

A repülőjegy név szerinti véglegesítéséhez szükséges dokumentum kitöltése 2019. december 16. 12 óráig!

Dokumentum kitöltése

A dokumentumot 2020. december 16. 12 óráig kérem kitölteni!

Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium